Европа
Германските цени на AdBlue в насипно състояние бяха стабилни тази седмица, тъй като търсенето се повиши, но продължителността на предлагането запази ценовия натиск.
Участниците в индустрията продължават да се конкурират с нарастващи количества несертифицирани продукти AdBlue, които не отговарят на производствените стандарти и се търгуват с отстъпка, докато цените на природния газ TTF запазват сегашното си ценово равнище, малко над 40,00 EUR/MWh.
Търговците не са единодушни дали цените могат да спаднат или да останат стабилни от май нататък. Стабилното ниво на цените на газа говори в полза на запазването на цените без промяна. От друга страна, все още има натиск върху обема, което може да накара производителите да намалят цените.
По-високите температури повишиха активността на предприятията от селското стопанство и съответно повишиха търсенето на AdBlue. Транспортният парк на един търговец на едро вече е напълно натоварен, но други паркове все още не са достигнали границите на капацитета си.
ГЛОБАЛЕН КОМЕНТАР
Тези продукти могат да се предлагат с отстъпка на Лицензирания от VDA AdBlue и подбиват цените на близките производители, тъй като цените на карбамида в Европа не могат да се конкурират с вноса от африкански или азиатски страни поради по-високите разходи за суровини. При вноса и производството на "AdBlue" търговците невинаги потвърждават дали карбамидът е предназначен за производство на AdBlue или на тор, така че понякога се използва карбамид, предназначен за употреба като тор. Това води до по-евтин разтвор на карбамид и вода, който не отговаря на VDA и следователно не е в съответствие с критериите за AdBlue.
България
По-евтините, несертифицирани продукти AdBlue са в изобилие в България, което накара асоциацията да бъде основана през април, за да предприеме действия срещу тях.
ТСАКИ, Приста Ойл Холдинг ЕАД и АИБО-С ЕООД, основаха Българската асоциация на производителите и вносителите на AdBlue и се ангажираха с прилагането на директива, така че на пазара да се предлага само AdBlue, което отговаря на съответните стандарти и параметри.
Те искат също така да въведат механизъм за контрол, който да гарантира, че се използват само суровини, предназначени за производството на AdBlue. Производителите и търговците могат да се присъединят към асоциацията и да декларират публично спазването на стандартите за качество.
Природен газ
Цените на природния газ на TTF остават на ниво от малко над 40,00 €/МВтч тази седмица.
По данни на GIE към 19 април запасите от газ в Европа са били 56 % от капацитета. Търсенето на газ за отопление е намаляло след настъпването на по-топлото време, докато изпратеният от френските терминали газ се увеличава след края на стачките
Северна Америка
Цените на DEF в САЩ са стабилни от началото на месеца, тъй като пролетните приложения поддържат стабилността на пазарите на карбамид, докато търсенето на дизелово гориво е до голяма степен стабилно от седмица на седмица.
Според данните на EIA търсенето на дизелово гориво се е променило слабо тази седмица, като е нараснало само с 2 000 барела дневно до 3,76 млн. барела дневно. В сравнение с предходната година търсенето е намаляло с 2 пр. п. от 3,82 млн. барела дневно. Запасите от дизелово гориво в САЩ са намалели с 355 000 бл преди седмица до 112,1 млн. бр. , но са се увеличили с 3,1 пр. п. или 3,4 млн. бр. спрямо същия период на миналата година.
Цените на карбамида в Нола падат, докато търсенето нагоре по реката се покачва
Цените на баржите в Нола се понижиха при по-слаба търговия тази седмица, тъй като някои купувачи се оттеглиха, за да обработят тоновете, закупени по време на вълната от сделки миналата седмица.
Няколко баржи с доставка през април смениха собствениците си на цена 380 USD/стотинка FOB Nola в началото на седмицата, за да определят горната граница на седмичния диапазон 325-380 USD/стотинка FOB Nola. В четвъртък сутринта баржа нагоре по течението на реката, извън района на оценка на Нола, се търгуваше на цена 385 USD/т FOB Нола.
През тази седмица баржите за бързи и априлски доставки запазиха премията си спрямо периода на доставка напред, въпреки общия лек спад на стойностите. Търговията през май на цена $325/т FOB в Нола е в долната част на диапазона след продажбата през второто полугодие на май на цена $340/т FOB по-рано през седмицата.
Пазарните нагласи в Нола тази седмица бяха за относителна стабилност до края на април, тъй като наличностите за бърза доставка остават сравнително малко, докато търсенето се покачва във вътрешността на страната. Местните участници обаче изразиха съмнение относно възможността за устойчиво повишаване на цените в бъдеще, освен в случаите, когато недостигът в речните складове води до периодични премии за бързи и натоварени баржи. Но през май се очакват по-ниски стойности, особено след като ръстът от миналата седмица повиши прогнозите за вноса през май в крайбрежието на Мексиканския залив в САЩ.
Основи
Търсенето на DEF в Северна Америка през март намалява.
По наша оценка търсенето на DEF е достигнало 106,6 млн. щатски долара през март, което е с 0,6 % по-малко на годишна база поради по-ниската активност на товарните автомобили в началото на тази година, отразена в по-ниските продажби на дизелово гориво на търговците на дребно.
Но това все пак представлява 13,5 % увеличение спрямо февруари миналата година, когато търсенето на DEF се оценяваше на малко под 94 млн.
Очакванията на Argus за търсенето на DEF в Северна Америка през 2023 г. остават на ниво от 1,32 млрд. щатски долара, което е коригирано леко надолу в сравнение с миналия месец, за да се отразят най-новите данни за активността на продажбите на камиони в САЩ.
Продажбите на камиони нарастват, но с по-бавни темпове
Продажбите на търговски превозни средства в Северна Америка остават на по-високи нива в сравнение с началото на 2022 г. Продажбите през март са близо 49 000 единици, което представлява ръст от 8,4 процентни пункта спрямо март 2022 г.
Продажбите на клас 8 възлизат на 24 800 единици в САЩ, което е най-високият брой за един месец от 2021 г. насам, и на 2 800 единици в Канада, където обемите са с 13,5 % по-високи на годишна база.
Продажбите на камиони от клас 6-7 също отбелязват двуцифрен ръст през март 2022 г. както в САЩ, така и в Канада, докато продажбите на камиони от клас 4-5 намаляват през същия период.
Автомобилният парк, оборудван със SCR, е 11,3 млн. единици
Argus изчислява, че до края на март 2023 г. по пътищата ще се движат над 11,3 млн. автомобила, оборудвани със SCR, което е с 4,9 % повече от март 2022 г. и с около 13 % повече от март 2021 г.
От тези превозни средства автомобилният парк от клас 8 се оценява на малко над 2,5 млн. единици, което представлява увеличение от 9,8 процентни пункта на годишна база.